SCRATCHLA MATEMATİK ARTIK ÇOK KOLAY

SCRATCHLA MATEMATİK ARTIK ÇOK KOLAY

"SCRATCHLA MATEMATİK ARTIK ÇOK KOLAY" projemizle hem eğlendik hem öğrendik.

29.01.2024 106

Okulumuzda uygulanan Scratch ile matematik artık çok kolay projesi, geliştirilen dijital oyunlarla öğrencilerimizin matematik dersi akademik başarısını artırmayı amaçlamıştır. İlkokul düzeyinde öğrencilerin soyut terimleri geç algıladıkları, analitik düşünmede zorlandıkları, çabuk unuttukları, problemleri yeterli düzeyde anlayamadıklarından matematik dersinden korktukları görülmektedir. Bu sebeple, matematik derslerinin günlük hayata uygun, öğrencinin edindiği bilgiyi yapılandırabildiği, eğlenceli, dikkat-ilgi çekici somut materyallerle işlenilmesi gerekliliği ve okulumuzda öğrenime devam eden öğrencilerin matematik derslerinde hedeflenen akademik başarı düzeyine erişememeleri çalışmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında nicel araştırma yöntemlerinin içerisinde yer alan deneysel desen türlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Proje uygulama planı çerçevesinde çalışmalar yapılmıştır. İlk olarak okul yönetimi tarafından öğretmenlerle görüşülerek gönüllü olan öğretmenlerden meydana gelen proje ekibi oluşturulmuştur. Proje ekibinde yer alan öğretmenler diğer öğretmenlerle görüşmeler yapmış ve bu görüşmelere dayanarak ihtiyaç ve sorun analizi yapılmıştır. Daha sonra konuyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Dijital etkinliklerin 2. dönem başında uygulanmaya başlanmasına karar verilmiştir. Daha sonra etkinliklerin uygulanmaya başlanacağı konular ve kazanımlar belirlenmiştir. Doğal Sayılarda Bölme İşlemi ve Kesirler konusunda yer alan 10 kazanımı içeren 40 soruluk Matematik Dersi Akademik Başarı Testi soru havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan soru havuzu öğrenci seviyesine uygunluğu, biçimsel özellikleri vb. geçerlik çalışmaları için öğretmen görüşlerine sunulmuştur. Görüşler doğrultusunda testteki maddelerde düzenleme, uygun olmayan maddeleri çıkarma yoluna gidilerek 27 soruya indirilmiştir. Bu çalışmalardan sonra test pilot olarak 4. sınıflara uygulanmıştır. Analiz sonuçlarında uygun olmayan 7 soru çıkarılmıştır. Böylece başarı testi uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Sonraki aşamada Scratch programı ile kazanımlara ilişkin 10 dijital oyun tasarlanmıştır. Yapılan tüm hazırlıklardan sonra 1. Dönem karne notları karşılaştırılarak başarı durumları denk öğrencilerden 19 tanesi deney grubu, 19 tanesi kontrol grubu olmak üzere toplam 38 öğrenci belirlenmiştir. 2022-2023 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminin başında deney ve kontrol grubuna hazırlanan Matematik Dersi Akademik Başarı Testi ön test olarak uygulanmıştır. Daha sonra kontrol grubu öğrencilerine matematik dersi müfredat programının dışına çıkılmadan öğretim yapılırken, deney grubunu oluşturan öğrencilere yapılan öğretimde “SCRATCH programıyla tasarlanan etkinlikler” kullanılarak 7 hafta uygulama sürecine devam edilmiştir. Uygulama süreci bittikten sonra Matematik Dersi Akademik Başarı Testi kontrol ve deney grubuna son test olarak uygulanmıştır. Tüm çalışmalardan sonra elde edilen veriler analiz edilmiştir.

Uygulamalar ilkokul üçüncü sınıf kazanımlarına uygun şekilde yapılmıştır. Uygulama süresi başında ve sonunda konuların kazanımlarını içeren başarı testleri ile değerlendirmeler yapılmış ve sonuçların pozitif yönde olduğu görülmüştür. Matematik dersi konuları öğretilmesi güç konulardır. 33 ders saati sonunda yapılan son teste göre deney ve kontrol grubunun başarı puan ortalamaları arasında belirgin bir farklılık olduğu görülmektedir. Matematik Dersi Akademik Başarı Testi son ve ön test sonuçlarına bakıldığında p değerinin .000 olduğu görülmüştür (p= .000; < .05). p değerinin .05‟ten daha küçük olması da, iki sonuç arasında istatistiki olarak da anlamlı bir farkın olduğunu göstermektedir(Pallant, 2017). Çalışmadan da anlaşılacağı üzere, öğrenme ortamını eğlenceli bir hale getirip birden fazla duyuya hitap eden materyallerle zenginleştirmenin, aktif ve anlamlı öğrenmeye katkıda bulunduğu görülmektedir. Uygulanan bu proje sayesinde okulumuz 3.sınıf deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarında yükselme ve derse katılımlarında önemli oranda bir artışın söz konusu olduğu görülmüştür. Ayrıca kurumdaki öğretmen paydaşlarımız olan başka sınıf öğretmenlerimiz de çalışmadan duydukları memnuniyeti dile getirmişlerdir. Elde edilen bütün bu veriler çalışmanın sonucunda hedeflenen amaçlara ulaşıldığını destekler niteliktedir. Okulumuzda uygulanan bu çalışma, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretimin her sınıf kademesi için özgün biçimde uyarlanabilir niteliği sayesinde, diğer kurumlar ve okullar için model olma özelliğine sahiptir. Ayrıca oluşturulan dijital oyunların, diğer paydaşlar ve kullanıcılar tarafından da kullanılabilir nitelikte olması, buna dayalı olarak kurumun tüm öğrenci ve öğretmenlerinin çalışmalardan yararlanabileceği fikri, çalışmanın sürdürülebilirlik ve yaygınlaştırılabilirlik yönünün güçlü olduğunu göstermektedir. Bu çalışma pek çok paydaşın ortak noktada buluşmasına katkı sağlayabilir.

29-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-202429-01-2024